A videóban Bombera Kriszta műsorvezető kérdezi Fabriczki Ritát, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős vezetőjét, Stáhly Katát, a Hintalovon Alapítvány pszichológus szakértőjét és az alapítvány két Kiskorú Kollégáját: a 15 éves Zentai-Galló Nillát és a 17 éves Pilinger Lorándot.

Családon belül sem beszélünk nyíltan a pénzügyekről?

A pénzügyekről való beszélgetés sokszor adja magát, akár a boltban, akár akkor, ha a gyerekek az álmaikat fogalmazzák meg (például utazásról vagy egy kutyáról), a legtöbb szülő azonban nem készül erre tudatosan. Olyan értelemben ez nem is baj, hogy – ahogy a szexuális felvilágosítás kapcsán talán már többször elhangzott – nem egyetlen nagy beszélgetésre lenne szükség, hanem sok apró információmorzsára és mintára – mondja Stáhly Kata pszichológus szakértő.

A videóban szereplő Nilla ötévesen kezdett el kutyára gyűjteni (annak ellenére, hogy egy ötéves gyerek elég nehezen tud pénzhez jutni), Lóri pedig az iskolai büfé látogatása kapcsán kezdett el ismerkedni a dolgok árával és értékével. 

Egy, a Cambridge-i Egyetemen készült kutatás szerint a gyerekek már háromévesen elkezdenek információkat gyűjteni a pénzről, és hétéves korukra nagyrészt kialakulnak a pénzzel kapcsolatos attitűdjeik, érzéseik. Fabriczki Rita kisfia már 5-6 évesen érdeklődött a házuk áráról és arról, hogy honnan volt pénzük rá – így tudott vele beszélgetni a hitelről is. Ezzel szemben Lóri például úgy emlékszik, ő ennyi idős korában még egyáltalán nem érdeklődött a pénz iránt. Itt pedig felmerül a kérdés, hogy szülőként egy fontos témát akkor is be kell-e hozni, ha egyébként a gyerek maga még nem tesz fel vele kapcsolatos kérdéseket.

Stáhly Kata szerint 

önmagában nem kell erőltetni a témát, ám érdemes figyelni a gyerekünkre, és ha kérdéseket tesz fel, egy kicsit továbbgondolni, hogy vajon mire kíváncsi valójában. 

Ráadásul a pénz azért könnyű terep, mert a bevásárlástól a nyári terveken át az ajándékozásig számtalan olyan területe van az életnek, ahol felmerülnek a pénzügyi szempontok. Fabriczki Rita pedig azt mondja, transzparensnek kell lenni abban, hogy mi fér bele a családi költségvetésbe, és mire kell esetleg félretenni, várni – ők például közös családi gyűjtéssel valósították meg a kisfia egyik utazási álmát.

Az OTP Bank tavalyi felmérése szerint* a szülők 60 százaléka úgy érzi, nehezen tudja felhozni a pénzügyi témákat a gyerekével, annak ellenére, hogy ugyanezen felmérés szerint tízből nyolc szülő állítja: a pénzügyi tudatosság fejlesztésében a legmeghatározóbb a szülői minta. Stáhly Kata ennek kapcsán elmondta: 

sosem késő belevágni az ilyen témájú beszélgetésekbe, és nagyobb gyerekek esetében az is járható út, ha megkérdezzük, miről szeretne többet tudni. 

 Van, amit az idősebbek tanulhatnak a fiataloktól!

A legtöbb mai szülő kifejezetten szemérmes a saját pénzügyeit illetően, így 

inkább nem vallja be például, ha egy drága koncert anyagilag nem fér bele, hanem időpontproblémára hivatkozik. Ráadásul a fizetésükről sem beszélnek feltétlenül őszintén még baráti társaságban sem.

Nagyon sok hiedelem és érzés tapad a pénzhez, valamint a sikerhez, ezeket szülőként először magunkban kell rendbe tenni – ez pedig majd megkönnyíti az erről való kommunikációt is. 

A fiatal korosztály képviselői azt mondják, közöttük nem akkora tabu az anyagi helyzet, így baráti társaságban megosztják azt is, ha valami nem fér bele nekik pénzügyi okokból – és olyan is van, hogy akár együtt oldják meg a kérdést. 

Ha már konkrét árak és bérek: a gyerekeknek még tinikorban is inkább arra az információra van szükségük, hogy bizonyos, akár általuk vágyott dolgoknak az értéke hogyan viszonyul más, fix kiadásokhoz – hogy egy menő sneaker hány nagybevásárlás ára például –, és nem feltétlenül arra, hogy ismerjék a kiló kenyér árának a pontos összegét. 

Ebben a szülők tudnak segíteni iránymutatással – a nyíltabb kommunikációban pedig akár a gyerekek, tinik is. Ha pedig úgy érzitek, ti is a szülőknek ahhoz a csoportjához tartoztok, amelynek tagjai szerint fontos lenne a gyerekeknek nyíltan beszélni a pénzről, de nehezen vágtok bele, nézzétek meg a beszélgetést, hogy még több ötletet kapjatok:

Tóth Flóra

* Az OTP Bank felméréséről: A felmérés az OTP Bank megbízásából, a Pulzus© Kutatási Rendszer közreműködésével készült. A kutatás végső elemszáma 700 fő, amely a 18 év feletti magyar, gyermekes alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint. Az adatfelvétel 2023 novemberében készült.

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ master1305